Linguistik
• Membaca/mencerita/mendengar/membahaskan kisah orang dalam kesusahan
• Berbincang tentang caracara yang dapat membantu orang-orang berkenaan
• Menulis surat/jurnal/laporan
• Pemprosesan data menggunakan komputer boleh digalakkan
Logikal-Matematikal
• Projek dalam kegiatan kebajikan
• Murid didedahkan dengan situasi yang memerlukan penyelesaian masalah melalui perbincangan, analisis masalah, menyenarai tingkah laku baik/betul, cara memberi nasihat/membantu (contohnya, menghulur bantuan kpd mangsa-mangsa banjir,pertelinkahan adik beradik, dsb.)
• Pembinaan jadual kerja dengan bantuan komputer
Spatial
• Melakonkan cerita/situasi bergambar
• Mewarnakan/melukis/melakarkan kad-kad bersiri (contohnya,cara menolong/ memberi bantuan kpd jiran, menderma wang kpd mangsa mala petaka,dsb.)
• Mewakili idea-idea dalam bentuk peta minda/gambar bersiri/lakaran grafik/menggunakan perisian CAI yang sedia ada
Kinestetik Badan
• Melakonkan
cerita/situasi
• Permainan
• Lawatan
• Penggunaan perisian visual realiti dalam bentuk CD(contohnya, membantu jiran yang jatuh sakit menjaga rumah, melawat rumah anak yatim, dsb.)
Muzikal
Menggubal lirik lagu mudah
Memilih lagu untuk dinyanyikan bersama membentangkan lirik bentuk `rap’, dsb.(contohnya, tema sayang kepada haiwan, sayang keluarga dsb.)
Interpersonal
• Simulasi/permainan /projek (contohnya, jualan hasil kraf tangan untuk mengutip wang derma mangsa/institusi kebajikan
Intrapersonal
• Pelajaran berpandukan kendiri menggunakan modul/menghubung kait
/menghubungjalinkan pelajaran kepadakehidupan murid /refleksi/menceritakan
pengalaman diri
• Melakukan aktiviti yang dapat mempertingkatkan keyakinan
diri/permainan /simulasi
• Kerja individu/kerja projek menyimpan jurnal/fail individu
Naturalis
• Melawat/berkemah di tempat semulajadi (kebun, zoo, tasik, taman,dsb.)
• Memerhati kejadian seperti perubahan alam/merakam video berkenaan
• Mengumpul sampel & membuat mengelasan
• Menyimpan rekod/fail/jurnal sebagai kerja
individu/kumpulan